Mongol - film om Genghis Khan

Letade på nätet efter någon bra film till kvällen och hittade filmen Mongol. Det såg först ut som en asiatisk krigarfilm och det kan antingen vara de bästa man sett eller så sjukt dåligt att man i ren desperation väljer SVT 1.
Det visade sig att filmen handlar om krigaren Genghis Khan (engelsk stavning?), hans uppväxt och hur han blir den erövrare han så småningom blir känd som.

Det är ingen tvekan om att scenografin är underbar med tanke på Mongoliets platta karga landskap. Dessvärre är inte alla filmer som är snygga bra och jag måste erkänna att det inte är en film som slår sig in på min Topp 5 2008.
Efter att ha läst på lite om honom känns det som att filmmakarna vill visa precis ALL fakta som finns om honom bara för att göra det så verklighetstroget som möjligt, det är väldigt bra! Det jag dock stör mig på är att alla delar som visas upp avslutas med utzomning i svart och man förväntar sig något i stil med "five years later" men det får man inte utan det blir nästa faktadel. 
 
Det blir inte heller bättre av att min version av filmen dubbats till RYSKA och det är EN person som gör alla röster.
Dock är filmen så där sjukt snygg som bara högbudgetfilmer är och när jag vant mig vid den där ryska rösten blir det nästan okej med skådespeleriet. En annan sak jag stör mig lite på är att skådespelarna är så svåra att placera i ålder. När man får se Temujin (som G.K heter egentlingen) när han är 16 trodde jag att han var 35 och han såg tillbaka på sitt liv. Okej nu har jag bara skrivit negativa saker - filmen är bra mycket bättre än jag skriver! 
 

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits